Skip to content

Bs Heilig Hart

Op basisschool Heilig Hart bieden wij leerlingen een veilige basis. We hanteren vier basisafspraken als kapstok voor ons pedagogisch handelen. Deze basisafspraken gelden voor de hele school. Iedereen spreekt elkaar aan op gewenst gedrag en complimenteert elkaar. Dankzij deze gezamenlijk gedragen veilige basis is het mogelijk om groepsdoorbrekend te werken. Groepsdoorbrekend werken houdt voor ons in: samen waar kan en apart waar moet.

Er is veel aandacht voor zelfstandig werken en leren. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen gedurende een bepaalde tijd zonder begeleiding of hulp van een leerkracht doelgericht aan opdrachten kunnen werken. In de hele school leren leerlingen om te gaan met uitgestelde aandacht en te werken met weektaken.

Waar het mogelijk is laten wij onze leerlingen onderzoekend leren. We bieden leerlingen basiskennis tijdens thematisch opgebouwde lessen. Ze gaan verder de diepte in met hun eigen onderzoeksvraag. De kennis die leerlingen hebben opgedaan, delen ze met de groep, school en/of ouders. Onderzoekend leren helpt ons ook om recht te doen aan verschillen tussen leerlingen en passend onderwijs te bieden.

In de eerste tweeleerjaren bieden we onze leerlingen een beredeneerd aanbod op basis van leerlijnen. Dit aanbod stemmen we voortdurend af op de ontwikkeling die de leerling laat zien.

De ontwikkeling die de leerling laat zien bespreken we met  ouders.

Onze instructie is doelgericht en volgt een vaste structuur. De leerkracht controleert in grote mate het leerproces en durft de methode los te laten.

Op onze school maken wij samen ons onderwijs. Om onze samenwerking te expliciteren hebben we twee keer per week een bordsessie waarin we onze ontwikkeling monitoren en borgen. Met deze vaste vergaderstructuur verbinden we ons als team aan voorgenomen ontwikkelingen en gemaakte afspraken en vieren we successen. Meer informatie op www.bs-heilighart.nl